Het congres is begonnen - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Jan Lieverloo - WaarBenJij.nu Het congres is begonnen - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Jan Lieverloo - WaarBenJij.nu

Het congres is begonnen

Door: janvanlieverloo

Blijf op de hoogte en volg Jan

31 Januari 2012 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Gisteren hebben we een voorspoedige reis gehad. Allereerst vanuit Amsterdam naar Budapest en daarna door naar Sarajevo met een klein toestel. De eerste indrukken van het vliegveld van Sarajevo waren bijzonder. De laatste keer dat ik er was, wandelde ik over de landingsbaan die vol grote gaten zat van de inslagen. De flats aan de rand van het vliegveld waren als gatenkaas. De oorlogshandelingen maakten van deze woningen ongeschikte, gehavende en sinister aandoende staketsels. En toch woonden er toen mensen. Hoe anders is het nu. Een enkel gebouw toont nog de stille tekenen van het verleden. Veelal echter zijn ze goed gerestaureerd en gepleisterd in frisse kleuren.
Toen de chauffeur ons op de bestemming uitliet, realiseerde ik me dat ik precies op deze plek ook gelopen had, toen met scherfvest en helm, het geteisterde moslimgebied van de stad.
Na het openingsdiner in het hoofdkwartier en een korte nachtrust is de conferentie nu geopend. De verschillende inleiders staan te trappelen om rond het thema "Religious Leaders as Peace Builders" van start te gaan.

• 31 Januari 2012 - 15:09

Nelleke:

Wat een verschil dus met een jaar of 15 geleden toen je op uitzending was en wat een immense zaal om te confereren. Doe de bekenden de groeten en fijn dat je lobbyt voor de AMI Conferentie in Antwerpen. Succes verder!