Srebrenica en het culturele programma - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Jan Lieverloo - WaarBenJij.nu Srebrenica en het culturele programma - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Jan Lieverloo - WaarBenJij.nu

Srebrenica en het culturele programma

Door: janvanlieverloo

Blijf op de hoogte en volg Jan

02 Februari 2012 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Gisteren was het congres niet zo boeiend meer als eerder. Misschien komt dat toch doordat men Voorzichtig was om de Bosnische situatie te nemen Ls uitgangspunt voor het thema van. De re-conciliation . Later op de dag werden we genodigd door de Bosnische hoofdimam om met hem een moskee te bezoeken. Weer Later gingen we ook nog naar een leuk koffiehuis en hij zette ons weer af bij een authentiek bosnisch restaurant. De maaltijd was heerlijk en overvloedig. Pet dus voor mijn aspiraties om af te vallen, maar wat moet je als het je aangeboden wordt.....

In de avond zijn we wederom op uitnodiging iets gaan drinken met een clubje imams op de 35e verdieping van een nieuwe torenflat. Een prachtig uitzicht over de besneeuwde stad.
Maar nog veel interessanter was het gesprek dat we voerden met de imams. Een van hen vertelde over Srebrenica, de periode dat ook de Nederlandse in de enclave zaten.
Hij was 28 toen hij als imam en als officier meer dan 100 mensen door de bergen weg wist te leiden voor de Servische genocide. Een indrukwekkend verhaal over geloofsvertrouwen en moed.
Ook keken we met hem en de andere moslims terug op de rol van het Nederlandse bataljon. Hij was er van overtuigd dat de moslims, maar ook de Nederlanders uiteindelijk door de internationale gemeenschap verraden zijn. De moslims moesten de wapens inleveren, hetgeen ze ook deden, en in ruil zou hen veiligheid geboden worden.
Maar de werkelijkheid werd anders. En de Nederlanders konden door het gebrek aan mandaat, maar vooral door het gebrek aan serieuze wapens tegen de Servische overmacht niets uitrichten. Dat zou gekkenwerk zijn zo was de overtuiging van deze imam. Hij kijkt o geenszins met wrok terug. Wel hopen de moslims dat bosnië kan toetreden tot de NAVO. Met alles wat hier gebeurd is en de zogeheten koude vrede van nu zou dat de gewenste veiligheid alsnog kunnen bieden. Het lijkt mij een valide verlangen. eigenlijk kwam de re- conciliation niet zo concreet aan bod in het congres als tijdens dit gesprek. Er is nog veel huiswerk te doen hier.

• 02 Februari 2012 - 18:01

Nelleke:

Je kunt gewoon niet weigeren natuurlijk als je spijs en drank wordt aangeboden. Ter compensatie gewoon komend weekend heel veel sporten.
    Goede reis terug morgen!

• 02 Februari 2012 - 20:50

Frank Marcus:

En wij maar weer vergaderen over Beukbergen eergisteren.... ;-)